Boekrecensie: Je bent wat je doet – Roos Vonk

roosvonk1Je bent wat je doet is het eerste echte boek dat Roos Vonk geschreven heeft (hiervoor kwamen er bundels met columns van haar uit). Een leerzaam proces voor haar, zoals ze zelf schrijft. En voor ons ook. Het boek valt in de categorie Psychologie/zelfhulp en dat zijn boeken waar wij graag wat van opsteken. Je bent wat je doet is echt een aanrader als je op zoek bent naar praktische manieren om je gedrag te veranderen. En dat zijn wij natuurlijk. Er is altijd ruimte voor verbetering!

De paragraaf Doen en gelukkig worden sprak ons enorm aan. Hier leren we bijvoorbeeld dat mensen vaak pas ergens aan beginnen als ze zich echt goed voelen. Een gemiste kans want juist als je eerst aardig en positief doet, dán <pas> ga je je beter voelen. Wil je je gelukkiger voelen ga dan echt iets doen. Letterlijk ‘bewegen’ is een goede optie. Een wandeling maken, sporten, een stuk fietsen … zodra je eraan begint verandert er van alles ten positieve in je hersenen. Dat weten wij zelf ook uit ervaring. Op een lamlendige dag, kiezen wij er beide ook vaak voor om een flinke wandeling te maken. Als je op de bank blijft hangen of in je bed blijft liggen dan verandert er niets. Nou ja, misschien voel je je dan nog slechter. Je hebt nergens zin in en je wilt niks. Er gaat dan geen geluksgevoel ontstaan.

Naast fysiek bewegen kun je je ook naar andere mensen toe bewegen. Roos geeft een aantal voorbeelden: interesse tonen in een ander, hulp aanbieden, royaal complimenten uitdelen, vriendelijk en attent zijn: dáár word je gelukkig van, schrijft ze. Dat je er anderen ook blij mee maakt is dan weer een leuke bijkomstigheid. Best simpele tips, maar wij merken dat het er gemakkelijk bij inschiet. Als we terugkijken op onze dag, hebben we niet al die dingen gedaan. Tijd voor een ‘mental note’ (hersenaantekening) dus en gewoon doen!

roosvonk2

 

Eerder in het boek schrijft Roos Vonk ook over het effect van je lichaamshouding op je gevoel. Dat is heel groot! Probeer de volgende test maar eens:
Maak jezelf klein, buig je hoofd en je schouders naar voren en sla je ogen neer. Voel je lichaam zich aanspannen en praat zachtjes en aarzelend.
Wat voor effect heeft deze lichaamshouding op je?

Maak jezelf nu eens heel breed, zet je benen wat wijder uit elkaar, duw je borst vooruit en doe je kin omhoog. Maak gebaren met je handen en praat stellig en rustig. Kijk mensen recht aan.
Hoe voel je je nu?
Dit fenomeen heet power posing. Hoe je je gedraagt, maakt hoe je je voelt. Dit kun je natuurlijk perfect inzetten bij bijvoorbeeld je werk. Moet je een presentatie geven? Probeer dan eens om jezelf breed te maken en kijk wat voor effect dat op je rust en kalmte heeft vooraf aan je presentatie. Als het goed is, voel je je een stuk zelfverzekerder en kundiger. Mooi meegenomen toch?

Al met al vinden wij Je bent wat je doet een boek dat inzicht en praktische tips geeft over hoe je je gevoel en gedrag kunt veranderen. Gewoon een kwestie van doen;-)! Heb je dit boek ook gelezen? Wij vinden het leuk van je te horen wat jij er van vindt. Bericht ons onder deze blog of via facebook/ Twitter.

 

Laat wat van je horen

*

error: Content is protected !!