Een fruitige ontbijt crumble

Al weer best een tijdje geleden was mijn favo ontbijtje deze gebakken havermout. Inmiddels zijn al verschillende varianten daarop de revue gepasseerd, evenals compleet andere ontbijtjes zoals smoothies, chia pudding of (plantaardige) yoghurt met fruit en granola. Wat is jouw favoriete start van de dag? Momenteel staat er regelmatig een lekkere fruit crumble op de planning. Snel en makkelijk klaar te maken, je hebt weinig ingrediënten nodig en het smaakt heerlijk. Bijkomend voordeel: als je eerst wil sporten ’s ochtends (daarmee begin ik graag mijn vrije dagen), bereid deze crumble dan voor. Zodra je er aan toe bent, zet je de crumble in de oven en een half uurtje later kun je al aanvallen. Best snel klaar dus!

Laten we beginnen met wat tips: bij dit recept kun je makkelijk variëren met de smaken en ingrediënten. Kies bijvoorbeeld in de winter voor een combinatie van appel, peer en pruimen. Als specerijen kun je dan bijvoorbeeld gember en kardemom toevoegen. Het speltmeel kun je aanvullen met 2 eetlepels amandelmeel, of zelfs deels vervangen voor amandelmeel. Kies eens voor hele speltvlokken in plaats van havermout om dit ontbijt extra vullend te maken. Als je niet van ahornsiroop houdt kun je ook agavesiroop of speltstroop gebruiken.
Je ziet, genoeg mogelijkheden om dit recept naar eigen smaak in te vullen.

In deze blogpost deel ik mijn favo combi van smaken met je: een warm ontbijt en toch met heerlijke zomerse smaakjes zoals mango en perzik.

Ingrediënten:
– 4 eetlepels havermout
– 2 eetlepels speltmeel
– 1 eetlepel ahorn siroop
– mespuntje kaneel
– 2 eetlepels kokosolie
– 8 (diepvries) kersen
– 10 (diepvries) blauwe bessen
– 1/3e mango, in stukjes gesneden
– 1 perzik, geschild en in stukjes gesneden

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 190 graden. Meng het fruit en doe het in een ovenschaaltje. Doe de overige ingrediënten in een schaaltje en kneed totdat je een kruimelig deeg hebt gemaakt. Verdeel het kruimelige deeg over het fruit in het ovenschaaltje. Bak de crumble in ongeveer 25 minuten mooi goudbruin en een beetje knapperig. Laat de crumble een beetje afkoelen om te voorkomen dat je je brandt aan het hete fruit.
Eet smakelijk!

PS: hou je niet van een warm ontbijt in de zomer? Laat de crumble dan afkoelen tot kamertemperatuur (niet in de koelkast zetten want dan wordt bovenkant zacht).

 

Laat wat van je horen

*

error: Content is protected !!